Cestovanie medzi Prahou a Brnom bude znovu o niečo rýchlejšie. Postarať sa o to má vysokorýchlostná železničná trať, v rámci ktorej realizácie sa postavia aj nové moderné terminály. Jedným z nich bude terminál Praha-východ, ktorý pred pár dňami spoznal svoju budúcu podobu.

Zdroj: Dousek-Zaborsky a ov-a 


Autori, ktorí budú mať na starosti návrh terminálu, vzišli z architektonickej súťaže. V tej mala Správa železníc na výber 21 projektov z dielne domácich aj zahraničných ateliérov. Zvíťaziť sa podarilo dvojici Jiří Opočenský a Štépán Valouch (ateliér ov-a), ktorých návrh presvedčil porotu najviac. Práve im bola zverená zodpovednosť za podobu nového moderného terminálu schopného zaistiť pasažierom vyšší komfort pri cestovaní.

Zdroj: Dousek-Zaborsky a ov-a 


Rýchlejší presun do Prahy, Brna aj Ostravy

 

Spomínaný terminál má byť vôbec prvým, ktorý vybudujú na novej vysokorýchlostnej trati medzi Prahou a Brnom. Jeho domovom sa stanú Nehvizdy, ktoré sú súčasťou okresu Praha-východ.  Vysokorýchlostná trať vedúca touto lokalitou skráti dobu prepravy do centra českej metropoly na 15 minút. Zároveň uľahčí cestovanie aj ľuďom smerujúcim do Brna či Ostravy, ktorí vďaka novému terminálu nebudú musieť ísť na vlak až do centra Prahy.

Zdroj: Dousek-Zaborsky a ov-a 


Terminál sa napojí na autobusovú dopravu

 

O urýchlenie a celkové zjednodušenie cestovania sa postará aj priame napojenie terminálu na autobusovú dopravu. Cestujúci tak budú môcť presadnúť z vlaku do autobusu hneď na stanici. To im cestovanie nielen urýchli, ale zároveň budú mať viac komfortu pri presune. O pohodlie sa má postarať aj veľká parkovacia plocha, ktorá bude takisto napojená na železničnú stanicu. Podľa návrhu vyššie uvedených architektov má byť vytvorených až 3000 parkovacích miest, ktoré zabezpečia dostatok miesta aj počas najfrekventovanejších dní.

Zdroj: Dousek-Zaborsky a ov-a 


Presné termíny zahájenia a ukončenia výstavby prvého terminálu na novej vysokorýchlostnej trati zatiaľ známe nie sú. V rámci veľkého železničného projektu sa však už spomínajú prvé termíny ohľadom výstavby samotnej trate. Úvodný úsek sa má začať realizovať v roku 2025. Dovtedy by mohli byť predstavené návrhy ďalších nových terminálov.

 

Text: Róbert Bosák

Zdroj: ctk.cz, ov-a.cz

Zdroj foto: Dousek-Zaborsky a ov-a