Vyše 60 staníc, viac ako 65 km tratí, desiatky miliónov prepravených cestujúcich ročne. To sú len niektoré čísla vyplývajúce z prevádzkovania metra v českej metropole, ktoré síce prepravilo prvých pasažierov až v máji 1974, no jeho výstavba začala presne pred 55 rokmi.

Zdroj: justapack.com 


Pri prvom výkope na Opletalově ulici, ktorý prebehol 7. januára 1966, sa ešte nevedelo, že výsledkom stavebných prác sa stane metro. Pôvodne malo ísť „len“ o časť električkovej trate vedúcej popod centrum. 14-kilometrová podpovrchová trať sa ale ukázala ako nedostačujúca a už o rok sa rozhodlo o jej prestavbe na riadne metro, aké majú v iných metropolách.

Zdroj: justapack.com 


História metra v Prahe:

 

- prvé zmienky o výstavbe metra v Prahe sa objavili pred koncom 19. storočia

- myšlienka realizácie metra bola znovu oživená krátko pred koncom 1. ČSR

- premena projektu podzemnej električky na metro sa schválila v auguste 1967

- v januári 1974 prebehli skúšobné testy na úseku C, prvom z hotových úsekov

- prvá linka na úseku C bola následne verejnosti sprístupnená práve v máji 1974

- v roku 1978 sprevádzkovali úsek linky A a o 7 rokov neskôr aj úsek žltej linky B

 

Pražské metro dnes:

 

- tri linky (A, B, C) sú v tomto metre prevádzkované aj v súčasnosti

- posledný z rozšírených úsekov (linka A) sprístupnili v apríli 2015

- dĺžka celej trasy metra dnes dosahuje 65,2 km, stojí na 61 staniciach

- ročne je v metre prepravených zhruba od 450 do 600 mil. cestujúcich

- napríklad v roku 2013 cestovalo metrom v Prahe 584 mil. cestujúcich

 

Pribudne aj 4. linka D

 

61 staníc a vyše 65-kilometrová dĺžka tratí nie je konečná veľkosť metra. Už čoskoro prejde ďalším rozšírením, pričom tentoraz nepôjde o predĺženie úsekov, na ktorých jazdia niektoré z 3 prevádzkovaných liniek. Do hry vstupuje nový úsek, ktorého výstavba umožní spojazdniť 4. linku D. Tá sa plánuje dlhšie, dokonca sa s ňou malo začať v roku 2020, čo sa nepodarilo. Presný termín zahájenia výstavby nie je známy ani v súčasnosti, no v priebehu tohto roka by mesto malo získať stavebné povolenie a následne začať s výstavbou. Prvý úsek by mohol byť sprístupnený v roku 2028.

 

Text: Róbert Bosák

Zdroj foto: justapack.com